Vrijwilliger worden

Je wil je een steentje bijdragen bij één van onze projecten? Je wil je opgeven als vrijwilliger bij onze organisatie? Fijn, we verwelkomen je graag!

Hieronder een overzicht van veelgestelde vragen in verband met vrijwilligerswerk bij Caritas:

Hoe kan ik me registreren als vrijwilliger?

We vragen aan alle kandidaat-vrijwilligers om hun gegevens achter te laten in de database (https://carvrvol.appspot.com/enroll). Dat is voor ons de gemakkelijkste manier om kandidaten te informeren en te contacteren.

Waarom moet ik zo veel gegevens invullen in de database?

De database is voor ons een handig hulpmiddel om kandidaat-vrijwilligers te koppelen aan projecten. We vragen je zo veel informatie omdat we je dan beter kunnen informeren wanneer er een project is dat aan je verwachtingen voldoet. We zullen deze gegevens niet aan derden doorgeven.

Ik heb mij enkele dagen gelden ingeschreven via de database, maar ik ben nog niet gecontacteerd. Wat moet ik doen?

Jouw aanvraag werd opgeslagen in de database. Het kan echter even duren vooraleer je gecontacteerd wordt. Voor sommige projecten zijn er meer kandidaten dan vrije plaatsen. We brengen je op de hoogte wanneer er een project is dat aan je verwachtingen voldoet. Hou zeker de data voor de volgende basisvorming in het oog en schrijf je tijdig in!

Wie kan vrijwilligerswerk doen bij Caritas in Belgium?

Iedereen die meerderjarig is en een basiskennis Nederlands of Frans heeft is welkom! We vragen echter wel dat elke nieuwe vrijwilliger de basisvorming volgt.

Ik woon in het buitenland, kan ik vrijwilligerswerk doen bij Caritas in Belgium?

Nee. Om vrijwilligerswerk te doen bij Caritas in Belgium moet je in België verblijven.

Welke taal moet ik spreken om vrijwilliger te kunnen zijn?

Voor bijna al onze projecten is een basiskennis Nederlands of Frans noodzakelijk. Andere talen zijn natuurlijk een pluspunt.

Ik ben minderjarig, kan ik vrijwilligerswerk doen bij Caritas?

Nee. Wij werken momenteel enkel met vrijwilligers die meerderjarig zijn.

Ik kan mij een week/een maand engageren, kan ik vrijwilliger worden bij Caritas?

Meestal vragen we  een engagement van minimum 6 maanden, zeker wanneer je tijdens je vrijwilligerswerk persoonlijke begeleiding biedt. Op deze manier is er voor onze doelgroep meer continuïteit. Soms is het wel mogelijk je voor een korte periode te engageren voor een bepaald project of voor een korte opdracht. Bij twijfel, kun je ons steeds contacteren.

Worden vrijwilligers betaald voor hun inzet?

Nee. Vrijwilliger zijn betekent dat je je in je vrije tijd inzet anderen te helpen, er is dus geen vergoeding. De eventuele kosten gelinkt aan activiteiten in het kader van je vrijwilligerswerk, worden wel terugbetaald. Wij zorgen voor een goede omkadering waarin we vormingen en bedankingsmomenten voorzien, waar je nieuwe mensen leert kennen, je talenten tot z’n recht kan laten komen  en je netwerk kan uitbreiden.

Is er begeleiding van het vrijwilligerswerk voorzien?

Ja. Er is vorming voorzien voor onze vrijwilligers. De basisvorming is verplicht voor alle vrijwilligers. Daarnaast wordt er per project vorming op maat voorzien. Bovendien zijn er specifieke contactpersonen voor elk project. Heb je een idee voor een vorming over een specifiek thema binnen jouw project, aarzel dan niet om ons te contacteren.

Is de basisvorming verplicht?

Ja, in principe is de basisvorming is verplicht voor alle vrijwilligers. De basisvorming is noodzakelijk wanneer je individuele begeleiding biedt. Uitzonderingen zijn eventueel mogelijk in een bepaald project.

Ben ik verzekerd tijdens mijn vrijwilligerswerk?

Ja, van zodra je contract getekend is, ben je verzekerd tijdens je vrijwilligerswerk.

Ik ben werkzoekend. Kan ik vrijwilligerswerk doen bij Caritas?

Ja, je kan als werkzoekende vrijwilligerswerk doen bij Caritas. We hebben een “Algemene toelating met vrijstelling van individuele aangifte”, waardoor je geen aangifte moet doen bij je uitbetalingsinstelling of werkloosheidsbureau indien je de vrijwillige activiteit uitoefent binnen de grenzen van de algemene toelating.

Nog andere vragen? Mail ons: volontaires-vrijwilligers [at] caritas [dot] be