Schenk een warme winter

Kledingketen JBC organiseert in oktober 2015 voor de eerste maal een kledinginzamelingsactie in samenwerking met Caritas Direct en Wereld Missie Hulp. Een deel van de kleding gaat rechtstreeks naar mensen die het nodig hebben. De rest wordt verkocht en met het geld steunen Caritas Direct en Wereld Missie Hulp projecten in België en elders in de wereld.

“Als familiebedrijf hebben we respect voor mens en milieu”, zegt Griet Cattaert, CSR Manager bij JBC. “JBC is bewust lid van Fair Wear Foundation, een organisatie die zich inzet voor betere arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie. Kleding een tweede leven geven is één van de vele initiatieven waarmee we ons steentje bijdragen aan een betere wereld.”

Om de inzamelactie logistiek mogelijk te maken, werkt Caritas Direct samen met Wereld Missie Hulp. Zij zamelen al jaren kledij en materiaal in via de gekende rode kledingcontainers. “Via partnerorganisaties, zoals Caritas, kunnen we mensen in België verder helpen met bruikbare kleding, matrassen of dekens”, vertelt directeur Wim Smit. “Wat niet bruikbaar is, verkopen we verder. Met die opbrengst financieren we dan projecten in Derde Wereld landen wereldwijd.

Caritas Direct verspreidt op haar beurt de bruikbare kleding in het kader van de jaarlijkse Winteractie. Hiervoor doet Caritas Direct beroep op organisaties waar ze vandaag al mee samenwerkt. Dominic Verhoeven, bestuurder van Caritas Direct: “Caritas Direct overkoepelt verschillende regionale organisaties. Met Caritas Hulpbetoon werken we samen met lokale organisaties in Vlaanderen, zoals Kras in Gent of De Loodsen in Antwerpen. Caritas Secours doet hetzelfde in Wallonië. Als derde partner is ook Caritas International.be betrokken binnen Caritas Direct. Heel actueel verdelen we via hen bruikbare materialen aan vluchtelingen en asielzoekers in onze opvanglocaties.”

Een deel van de opbrengst van de verkoop van niet-bruikbare kleding wordt door Caritas Direct verder ingezet in structurele armoedebestrijding. Hiermee worden lokale initiatieven gefinancierd die armoedeproblematiek structureel aanpakken. Een ander deel wordt door Wereld Missie Hulp ingezet voor projecten in het buitenland. “Zo ondersteunen we op dit moment projecten in Peru, Congo, de Filipijnen, enzoverder”, zegt Wim Smit.

Kleding deponeren in uw vertrouwde JBC-winkel brengt dus heel wat op. Niet alleen krijg je als klant zelf een mooie korting als bedanking, ook zorg je voor een warme winter voor velen die er nood aan hebben. De actie helpt mensen bij ons die het financieel niet makkelijk hebben, mensen zonder eigen thuis, mensen op de vlucht én mensen in landen in ontwikkeling in heel de wereld.