Oplichter gebruikt naam 'Caritas'

In Gent en Brugge verkoopt een man snoepzakjes ten voordele van Caritas-acties in het binnenland. De man is niet verbonden met Caritas en maakt onrechtmatig gebruik van onze naam. Caritas contacteerde de politie en onderzoekt momenteel welke juridische stappen ondernomen kunnen worden.

In Station Gent Sint-Pieters werden in de week van 8 juni 2015 verschillende reizigers aangeklampt door een man die snoepzakjes verkocht. De opbrengst ging naar een goed doel, Caritas, zo beweerde hij. Voor meer informatie werden de reizigers doorverwezen naar de website van Caritas. Aan de zakjes snoep is een kaartje gebonden met de naam 'Caritas' op en het logo van Caritas-organisaties uit Spanje en Zuid-Amerika.

De uitleg van de man klopt niet, ook al doet hij zijn best geloofwaardig over te komen. “Er is geen enkele inzamelactie op die manier vanuit een Caritas-organisatie. De man misbruikt onze naam en licht mensen die iets willen doen voor zij die het moeilijker hebben, koudweg op. Wij zagen ons genoodzaakt de politie te verwittigen, zij openden intussen een onderzoek” zegt Dominic Verhoeven, directeur van Caritas Vlaanderen.

De afgelopen dagen meldden zich ook gedupeerden uit andere Gentse buurten en uit de Brugse binnenstad en stationsbuurt.

Wie een dergelijk zakje kocht, neemt best contact op met de politie en met Caritas. “Het uitgegeven geld zijn deze mensen naar alle waarschijnlijkheid wel kwijt. Mensen die Caritas willen steunen, in binnen- of buitenland, doet dit best via de organisaties zelf. Alle correcte informatie daarover vind je op onze website, caritas.be”, aldus nog Dominic Verhoeven.