Na Parijs: superdiverse samenlevingen hebben superactieve pluralisten nodig

ORBIT vzw roept op onze pennen, potloden en schermen te kleuren

Brussel, 8 januari 2015 – ‘Nieuw fascisme kan enkel met daadwerkelijk en actief pluralisme beantwoord worden’ zegt Didier Vanderslycke, namens het ORBIT team, in een reactie op de aanval op de redactie van Charlie Hebdo in Parijs. ‘Deze geweldsdaad raakt ons allemaal. Ze probeert de grondwettelijke vrijheden van alle burgers aan te tasten. Wij zijn echter in staat samen en constructief weerwerk te bieden. We moeten dat nu meer dan ooit doen, vervolgt hij. Niet door alleen door een goede journalistieke pen, maar ook door meer stem te geven aan actieve pluralisten van alle horizonten. Dat is onze verantwoordelijkheid, maar vooral die van onze bestuurders en volksvertegenwoordigers. Deze verantwoordelijken moeten beseffen dat ze in deze superdiverse samenleving voluit middelen moeten geven aan superactieve pluralisten om het noodzakelijke opbouwwerk in hun straat, het onderwijs, het cultureel werk en in de media te versterken.

ORBIT vzw steekt voluit een hart onder de riem van organisaties, politici, journalisten, leraars, religieuze en levensbeschouwelijke verantwoordelijken,… die vandaag al werken aan verbondenheid en actief pluralisme. We kunnen in België, maar ook in Europa en de wereld, steeds rekenen op burgers van verschillende levensbeschouwingen en religies die ‘hart’ boven ‘hard’ stellen. We kunnen bouwen op leiders, opvoeders, vaders en moeders die vanuit hun levensbeschouwing, religie of identiteit, geweld verafschuwen en de open dialoog verkiezen.

ORBIT vzw roept onze regeringen en parlementen op om – meer dan ooit tevoren - dié levensbeschouwelijke en religieuze verantwoordelijken, groepen en gemeenschappen (media)stem te geven. Positieve krachten nu naar de achtergrond verdringen is onverstandig. Daarom: kleur de pennen, potloden, schermen en redacties! Laat zien en horen dat we onze grondwet zelf au sérieux nemen.

Contact: Didier Vanderslycke  0478/234564

(Filmpje over beeldvorming en angst voor de andere: https://deandereverbeeld.wordpress.com/film/ )

ORBIT vzw | THUIS IN de wereld van DIVERSITEIT & MIGRATIE

Huidevettersstraat 165