Housing Café

"Ik werd vrijwilliger bij het Housing Café vanuit een menselijke behoefte om te geven en anderen te helpen. Zeker wanneer de nood hoog is.
Omdat ik zelf een asielprocedure doorliep, ken ik de moeilijkheden waarmee erkende vluchtelingen kampen. Met mijn persoonlijke ervaring wilde ik hen helpen.
We voeren concrete taken uit  tijdens het Housing Café. Maar daarnaast gaat het ook om aanwezigheid, uitwisseling en om veel andere persoonlijke en menselijke aspecten die een enorme meerwaarde zijn.
Zowel voor de begunstigden als voor mij."

Seda, vrijwilliger Housing Café

Wat is een Housing Café?
Vrijwilligers bij het Caritas Housing Café bieden individuele ondersteuning aan erkende vluchtelingen die op zoek zijn naar een eerste woonst. De activiteiten zijn gevarieerd en duidelijk omkaderd: het zoeken naar huisvesting (via internet, lokale kranten, telefonisch), de aanwezigheid en ondersteuning tijdens de huizenzoektocht van de erkende vluchteling, het contacteren van verhuurders, de aanwezigheid bij het bezoeken van huizen, het ondersteunen bij de installatie van de begunstigden.

Vrijwilliger zijn bij het Housing Cafe is niet altijd even gemakkelijk. Niet alle poorten openen zich meteen voor vluchtelingen met een laag inkomen. Maar: de onvergetelijke ontmoetingen, de sfeer van wederzijdse hulp en solidariteit in het team maken het vrijwilligerswerk zeer waardevol en leerrijk.

Het Housing Café is een project boordevol nieuwe uitdagingen. Mensen uit verschillende culturen ontmoeten elkaar en maken samen deel uit van een vriendelijk en gemotiveerd team.

Word vrijwilliger bij het Housing Café en draag zelf je steentje bij in de integratie van erkende vluchtelingen!

Profiel van vrijwilliger

• Je spreekt Nederlands, kennis van andere talen (vb. Frans, Arabisch, Dari, …) is een groot pluspunt
  • Je hebt enige ervaring met opzoekingswerk via het internet
  • Je bent gemotiveerd om vluchtelingen te ondersteunen die een nieuw leven beginnen in België
  • Je bent open, sociaal, communicatief en hebt een goeie dosis doorzettingsvermogen
  • Je bent minstens ½ dag per week beschikbaar
  • Je laat de moed niet snel zakken en kan omgaan met tegenslagen
  • Specifieke ervaring of een diploma zijn niet vereist. Bij Caritas zijn motivatie, luistervaardigheid enthousiasme belangrijker dan kwalificaties

Wat bieden we je?

• Een uitdagende ervaring waar je praktische hulp aan anderen kan bieden en jezelf kan ontplooien
  • Een kwaliteitsvolle omkadering van je vrijwillige activiteit, in een professionele organisatie met een gemotiveerd team
  • Vorming en intervisie, een tof team en een goeie sfeer, verzekering en kostenvergoeding

Waar gaan de Housing Café’s door?

Antwerpen

Waar? De Loodsen VZW, Sint- Jacobsmarkt 43, 2000 Antwerpen, eerste verdieping.

Wanneer? Maandagnamiddag, enkel op afspraak.

Contactpersoon? Joke Dillen en Valerie Annys via housingcafeantwerpen [at] caritasint [dot] be.

Gent

Waar? Nieuwpoort 50, 9000 Gent

Wanneer? Elke maandag van 14u00 tot 17u00.

Contactpersonen? Eva Clement via e [dot] clement [at] caritasint [dot] be.

Luik

Waar? Bisdom Luik, Rue de premontres 40, 4000 Luik

Wanneer? Elke dinsdag van 15u00 tot 17u00.

Contactpersoon? Linda Da Silva, Hélène Leduc en Marine Schlesser via housingcafeliege [at] caritasint [dot] be.