Shadow Report Caritas Europa

Voor het vierde jaar op rij brengt Caritas Europa in 2014 een Shadow Report uit. De bedoeling van dit rapport is de implementatie van de 2020-strategie op te volgen. Het finale doel is de Europese Commissie bewust maken van de uitdagingen die voortvloeien uit de stijgende armoede en sociale uitsluiting in Europa. Het is noodzakelijk dat de Europese Unie deze uitdagingen aangaat om zo haar sociale doelstellingen binnen de Europe 2020-strategie te kunnen halen.

De Europese Instituten geven alvast aan graag samen te werken met Caritas Europa. Zij erkennen de kracht van het netwerk om betrouwbare, uit de eerste hand informatie te kunnen verstrekken over de dagelijkse worstelingen van de armsten in Europa. Deze informatie kunnen zij immers niet aflezen uit Eurostat-cijfers.

Het Shadow Report wordt jaarlijks samengesteld door de NRP Group van Caritas Europa. Deze werkgroep bestaat uit leden van de verschillende landen die deelnemen aan het Shadow Report. Het werk start met een vragenlijst die door Caritas Europa wordt opgesteld. Binnen deze lijst worden enkele specifieke thema's dieper behandeld. Nadien krijgen de leden een overzicht van de landenspecifieke conclusies, die gebaseerd werden op de ingestuurde vragenlijsten. Caritas Europa werkt samen met een externe partner om van uit de landenspecifieke conclusies algemene aanbevelingen voor de Europese Commissie te formuleren. Al deze informatie wordt vervolgens op enkele ontmoetingen van de NRP Group besproken. Op die manier werken we naar het finale Shadow Report toe, dat breed gedragen wordt door de nationale Caritas-afdelingen. Voor Caritas in Belgium zijn Patrick De Bucquois (Caritas Francophone) en Thijs Smeyers (Caritas Vlaanderen) lid van de NRP Group.

Het Shadow Report 2013

Europe 2020 Shadow Report: Missing the train for inclusive growth. Time is running out (2013)

Country Summary Report Belgium

Eerdere versies van het Shadow Report