Roma: liever kwijt dan rijk? Documentaire On the Edge of Happiness legt falen bloot

De documentaire On the Edge of Happiness speelt vanaf vandaag in de Belgische zalen. Een prachtig gemaakte documentaire die het leven van enkele dakloze Bulgaren, op zoek naar een betere toekomst in Gent, in beeld brengt. Tegelijk brengt Will Mathijs de West-Europese houding tegenover Roma ongemeen scherp onder de aandacht. Een wake-up-call voor het beleid; meteen de reden waarom Caritas Vlaanderen deze film mee financierde.

Vier Bulgaarse immigranten en een verlaten terrein van De Lijn in de Gentse rand: meer had Wil Mathijs niet nodig voor On the Edge of Happiness. Zonder zelf een woord te zeggen, brengt Mathijs het leven van de vier inter-Europese migranten in beeld. Dakloos, uitgesloten en zonder toekomstperspectief. En toch bewaren de vier mensen hun hoop op een beter leven.

On the Edge of Happiness is tegelijk veel meer dan een documentaire. “Deze film is voor ons ook een aanklacht”, zegt Thijs Smeyers, coördinator Politiek & Beleid bij Caritas Vlaanderen dat de documentaire mee financierde. “Mensen die hier bij ons in dergelijke omstandigheden moeten overleven: wij zien het binnen Caritas al te vaak, maar worden zelden geloofd. Mathijs is er in geslaagd om de manier waarop deze mensen moeten overleven te vatten en ze over te brengen naar de kijker.”

Caritas hoopt dat de documentaire zijn weg zal vinden naar vele kijkers in België. “Het is het perfecte materiaal voor een discussie- of debatavond binnen eender welke lokale vereniging. Ook in scholen past deze documentaire perfect, hij sluit aan bij verschillende leerplannen en kan zo vakoverschrijdend aan bod komen.”

Daarnaast wil Caritas met deze documentaire ook beleidsmakers wakker schudden. “De situatie voor trans-Europese migranten, voor Roma in het bijzonder, blijft moeilijk en bijzonder precair”, aldus Smeyers. “Er zijn actieplannen voor migratie uit Oost-Europa, ook specifiek voor Roma, maar in de praktijk zien we vanuit Caritas nog veel te weinig beweging. On the Edge of Happiness legt onze houding tegenover deze bevolkingsgroepen op pijnlijke wijze bloot. Hopelijk zorgt de confrontatie met de wijze waarop we collectief tekort schieten voor een krachtdadiger beleid.”