Jeugdthuisloosheid

Dak- en thuisloosheid bij jongeren is nog steeds een onderbelicht fenomeen. Studies in de laatste jaren zijn evenwel duidelijk: de situatie voor sommige jongeren ís kritiek. Vanuit Caritas Vlaanderen willen we bijdragen aan oplossingen die broodnodig zijn.

Daarom werkten we een CaritasRapport uit, waarin we verschillende goede praktijken uit binnen- en buitenland die een bron van inspiratie kunnen zijn in de aanpak van dak- en thuisloosheid bij jongeren belichten. We geven ook aanbevelingen mee voor beleidsmakers op het lokale en bovenlokale niveau.

Op de studiedag Over de muur stelden we het rapport voor, met enkele sprekers uit binnen- en buitenland uit. Tijdens een plenaire voormiddag gaven zij ons korte smaakmakers, in het namiddaggedeelte volgden verdiepingssessies met de voormiddagsprekers en terreinwerkers, waarbij interactie met en tussen de deelnemers centraal stond.

Het volledige rapport boordevol goede praktijken kan je downloaden in .pdf, online lezen via Isuu of gedrukt bestellen via e-mail (€5 per bestelling, ongeacht het aantal rapporten).

> Downloaden in .pdf

> Lezen via Isuu

jasminka [dot] poppe [at] caritas [dot] be (> Bestellen via e-mail)

Hieronder vind je alle powerpoint-presentaties die op 19 maart voorgesteld werden:

Internationale praktijken in de aanpak van dak- en thuisloosheid bij jongeren
Thijs Smeyers, Coördinator Politiek & Beleid bij Caritas Vlaanderen

Dak- en thuisloosheid bij jongeren in België: een inleiding
Koen Hermans, Professor bij LUCAS, Centrum voor Zorgonderzoek en Consultancy (KU Leuven)

Young homeless people in Denmark. Evidence and interventions
Lars Benjaminsen, Senior Researcher bij SFI - The Danish National Centre for Social Research

Youth homelessness: implications for practice and policy
Paula Mayock, Assistant Professor bij School of Social Work and Social Policy en Senior Researcher bij Children's Research Centre, Trinity College Dublin