• Pleidooi voor vermaatschappelijking van de kerkgemeenschap

Op basis van de jaarlijkse tweedaagse vergadering van het vicarissenoverleg van Caritas werden beleidsaanbevelingen geformuleerd om adequaat te antwoorden op de vermaatschappelijking van de zorg- en welzijnssector in Vlaanderen.

• Roma: liever kwijt dan rijk?

De documentaire On the Edge of Happiness brengt het leven van enkele dakloze Bulgaren in Gent, in beeld. Tegelijk brengt Will Mathijs de West-Europese houding tegenover Roma ongemeen scherp onder de aandacht. Een wake-up-call voor het beleid; meteen de reden waarom Caritas Vlaanderen deze film mee financierde.

• Armoede bij jonge gezinnen neemt toe

Caritas blijft een toename zien van jonge gezinnen, vooral jonge alleenstaande moeders, zich in een financieel moeilijke situatie bevinden. Steeds vaker wordt hulp gevraagd voor basisondersteuning zoals babyverzorging of schoolactiviteiten.

• Caritas zkt Vrijwilliger

Deze nieuwe Housing Café-vrijwilligers begeleiden erkende vluchtelingen in hun zoektocht naar een woning. Vandaag volgen ze vorming over huurwaarborg, OCMW-steun, omgaan met discriminatie en zoveel meer.

> Zelf vrijwilliger worden?

• 10.000 vluchtelingen zoeken een huurwoning

Een correcte woning is de eerste noodzakelijke stap naar integratie.

U bent eigenaar? Uw woning is nog beschikbaar? Word solidaire huiseigenaar!

Meer weten?

• Kwetsbare jonge ouders ondersteunen

Verschillende beleidsthema's raken op één of andere wijze de leefwereld van jonge ouders met kinderen. De kinderopvang wordt hervormd, het ziekenhuisverblijf na een bevalling ingekort, etc. Caritas Vlaanderen speelt in op al deze thema's en probeert de overheid bewust te maken van de noden van en moeilijkheden binnen kwetsbare jonge gezinnen.

Nieuws

De nieuwe kansarmoedecijfers die Kind en Gezin samenstelt zijn alarmerend. Een nieuwe stijging, ditmaal van 12% naar 12,81%, stelt een grondige bijsturing in het Vlaams Actieplan Armoede in het vooruitzicht. Vooral in de centrumsteden en bij kinderen met een moeder die bij haar geboorte niet de Belgische nationaliteit had, neemt de armoede sterk toe. Het Netwerk tegen Armoede, Caritas Vlaanderen en Samenlevingsopbouw doen samen alvast enkele voorstellen.

kinderopvang

De extra investering van 30 miljoen euro in nieuwe kinderopvangplaatsen en in de omkadering van kansarme gezinnen met onder andere kind- en ouderactiviteiten via de KOALA-oproep is belangrijk en nodig. Maar om de Vlaamse kinderopvang toegankelijk te maken voor gezinnen in kansarmoede zijn ook structurele maatregelen nodig. De bijsturing van het Vlaams Actieplan Armoede, verwacht aan het eind van deze maand, schept hoge verwachtingen.

De juridische eerstelijnsbijstand wordt hervormd en dat creëert kansen voor een sterkere sociale rechtshulp. Want er is werk aan de winkel: de huidige juridische eerstelijnsbijstand staat bol van drempels die de toegang voor kwetsbare groepen moeilijk maakt. Caritas Vlaanderen zocht uit wat de hervorming betekent voor mensen in armoede en peilde naar de rol van de Vlaamse justitiehuizen.

Terechte verontwaardiging bij Patrick Loobuyck gisteren in De Standaard (dS, 08/05/2017). Naar aanleiding van de minnelijke schikking die arts Stefaan Van Gool kon afsluiten, refereert Loobuyck aan Michael Sandel, filosoof aan Harvard University: “Hoe groot het verschil in rijkdom ook is, in de samenleving moeten mensen als gelijken met elkaar kunnen omgaan”. Wie arm is mag vandaag vooral veel minder dan wie geld heeft. Hij moet vooral zelfs meer.

De documentaire On the Edge of Happiness speelt vanaf vandaag in de Belgische zalen. Een prachtig gemaakte documentaire die het leven van enkele dakloze Bulgaren, op zoek naar een betere toekomst in Gent, in beeld brengt. Tegelijk brengt Will Mathijs de West-Europese houding tegenover Roma ongemeen scherp onder de aandacht. Een wake-up-call voor het beleid; meteen de reden waarom Caritas Vlaanderen deze film mee financierde.

Ook Caritas Vlaanderen is haar vele vrijwilligers deze week ontzettend dankbaar. En we zetten ze uitgebreid in de, spreekwoordelijke, bloemetjes. Alle energie die zij aan ons en aan zovele andere mensen geven, krijgen ze van ons dubbel terug... Vandaag laten we Eva Hambach, directeur Vlaams Steunpunt Vrijwilligerswerk, alvast aan het woord.

Los van de discussie over armoedecijfers blijft Caritas een toename zien van jonge gezinnen, vooral jonge alleenstaande moeders, zich in een financieel moeilijke situatie bevinden. Steeds vaker wordt hulp gevraagd voor basisondersteuning zoals babyverzorging of schoolactiviteiten.